Zo zorg je voor een goede nachtrust – 5 tips die werken

Een goede nachtrust is zeer belangrijk voor de impact op je leven. Wie slecht slaapt zal sneller klachten ondervinden dan wie een goede nachtrust heeft. Die zal op termijn ook veel gelukkiger in het leven staan. Hier zijn 5 tips om een beter de nacht door te komen.

1.Creeër een vast avondritueel

Bij een ritueel komt het vaker voor dat je op regelmatiger wijze gaat leven. Zo ga je automatisch ook een betere nachtrust tegemoet. Neem bv een uur voor het slapengaan een deugddoende douche en lees in een boek alvorens je de ogen sluit. Of ga elke dag op hetzelfde uur slapen, dat zorgt eveneens voor een vast ritueel.

2.Gsm op offstand

Beeldschermen voor het slapengaan is nooit een heel goed idee. Je hersenen hebben rust nodig om in slaap te kunnen vallen en dat kan niet met blauwlicht in het geheugen. Zo zit mijn gsm steeds op offstand in mijn werktas wanneer ik ga slapen.

3.Vermijd caffeïne voor het slapengaan

In koffie en chocolade zitten stoffen die er voor zorgen dat je minder makkelijk kan inslapen. En hoe langer je ligt te woelen, hoe minder je voldoende nachtrust hebt. Neem bv alleen koffie en chocolade bij het ontbijt of als pauze.

4.Maak het donker

Geef je hersenen het signaal om te slapen door het licht uit te doen. Ook gordijnen dicht doen kunnen hier bij helpen. Een klein beetje licht kan nog geen kwaad, zolang het geen fel licht is die binnen kan komen. Je hersenen maken dan melatonine aan die er voor zorgen dat je lichaam gaat rusten.

5.Zorg voor de juiste kamertemperatuur

Het is belangrijk om elke morgen de kamer voldoende te verluchten. Het is ook belangrijk om tegen slaaptijd de kamer op kamertemperatuur te krijgen. Dat zorgt er voor dat je makkelijker inslaapt en tijdens de nacht ook geen onrustige momenten hebt.

Wat doe jij voor een goede nachtrust?

Delen:

10 Reacties

  1. 24 juli 2020 / 07:50

    Waardevolle tips. Ik herken er veel. De laatste tijd lees ik altijd voor het slapen en ik vind dat zo heerlijk om te doen. Soms ook onhandig, als je boek zó mooi is dat je niet wilt slapen, maar meestal heerlijk;).

    • Evelyne
      Auteur
      25 juli 2020 / 16:05

      Haha, dat ken ik. Daarom lees ik niet meer in een boek of tijdschrift in bed, omdat ik tijdens werkdagen zeker mijn slaap nodig heb 😉

  2. 25 juli 2020 / 11:47

    Zeker wel fijne tips. Ik slaap nu wat slechter sinds de kleine er is, maar probeer zeker mijn rust te pakken. Ook door voor het slapen gaan even te ontspannen met een boek.

    • Evelyne
      Auteur
      25 juli 2020 / 16:06

      Ja, begrijpelijk dat je nachtrust ietwat ‘verstoord’ is door een kleine hummel 😉 Maar op een dag vind je het juiste nachtritme terug en ga je weer een zalige slaap tegemoet 😉

  3. 26 juli 2020 / 11:59

    Goede tips, dank je wel!

    Ik moet vooral vasthouden aan mijn eigen ritme. Mijn man is echt een nachtbraker maar als ik pas ga slapen wanneer hij dat doet, moet ik het de volgende dag bekopen. Hij vindt dat niet zo fijn als ik al vroeger ga, maar tja, voor mijn gezondheid is het wel beter als ik dat doe, dus dat is ook belangrijk!

    • Evelyne
      Auteur
      28 juli 2020 / 11:24

      Je gezondheid is belangrijk en dus een goede nachtrust ook. Zelf was ik vroeger ook een nachtbeestje, maar ik had toen nog geen ritme in mijn leven. Pas afgestudeerd, geen job, .. Nu is dit anders en heb ik een ritme nodig. Dat is belangrijk voor mijn eigen nachtrust.

  4. 27 juli 2020 / 13:50

    Heerlijk een boek lezen of rustig een serie kijken doet mij altijd onwijs goed. Dat laatste overigens wel met night shift ingeschakeld. En inderdaad, de telefoon weg en geen cafeïne meer, alhoewel ik dat laatste niet veel drink.

    • Evelyne
      Auteur
      28 juli 2020 / 12:56

      Goed dat je night shift is ingeschakeld bij het kijken naar een serie in bed, want net dat scherm zorgt er voor dat je nog lang wakker kan liggen..

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.