Assertief zijn is niet hoeveel zelfvertrouwen je in je hebt, maar het opkomen voor jezelf met respect voor de ander. Assertief zijn staat voor velen ook gelijk aan agressief zijn, maar dat is allesbehalve correct. Eigenlijk is assertiviteit een gedrag of communicatie die je positief overbrengt.
1.Zeg nee wanneer het kan
Hedendaags hebben we het gevoel elke dag aan te staan en ook om overal ‘ja’ op te knikken. Want als we dat niet doen zouden we wel eens gevolgen kunnen ondervinden. Toch is het perfect mogelijk om beleefd nee te zeggen en helemaal niet scheef bekeken te worden. Wanneer je dat op een beleefde en zelfverzekerde manier doet zal men hier geen bezwaar op maken.
2.Niet reageren is ook reageren
Mensen zijn nogal geneigd om op alles te reageren en dreigen hiermee in de aanval met de andere te gaan. Wanneer je zelf voelt dat je boos word doe je dit beter niet. Weggaan en niets zeggen is soms assertiever dan de ander een reactie te gunnen. Toch kan dit ook verkeerd overkomen en moet je de situatie bekijken op het moment zelf. Ga vooral niet in de aanval door te roepen, maar door gewoon een kleine reactie te geven op normale toon.
3.Blijf hoe dan ook beleefd
Telefonisten doen ook maar hun job, dus ga daarom niet meteen de hoorn in de haak gooien als je weer eens zo’n telefoontje krijgt. Wees assertief en kap het gesprek onmiddellijk af wanneer de persoon aan de andere kant blijft aandringen op een gesprek of tussenkomst. Blijf hoe dan ook beleefd en zeg duidelijk dat je geen interesse hebt. Sluit af met de persoon alsnog een prettige dag te wensen en haak in. Nu heeft de persoon aan de andere kant ook een fijn gevoel dat hij/zij eens niet is afgeblaft geweest.
4.Blijf eerlijk in het gesprek
Assertief zijn is ook je eigen mening durven uiten op een beleefde manier. In de aanval gaan is nergens voor nodig en al zeker niet wanneer het gesprek niet eens negatief bedoelt is. Durf eerlijk je mening geven en zorg dat je die rustig over brengt. Je zal zien dat de persoon tegenover jou het meer apprecieert en het gesprek wellicht een aangename wending maakt.
5.Denk niet, maar doe het
Een collega die je steeds met die vervelende klus opzadelt, de buurvrouw die weer maar eens dubbel parkeert op je oprit of die ene vriendin die op onmogelijke momenten vraagt om af te spreken. Dan denk je wel eens: nu is het genoeg en zeg ik er wat van. Maar even snel denk je, niet doen want wat als ik ze ooit eens nodig heb. Dit is niet assertief zijn en hier reageer je best heel beleefd en correct op. Open bijvoorbeeld het moeilijke gesprek met een korte ‘hey, hoe gaat het’ om daarna voorzichtig duidelijk te maken dat je het liever anders ziet.
Ben jij assertief?
Assertief is zeker niet hetzelfde als agressief. Mijn probleem is alleen lang geweest dat ik niet assertief was en als dan het moment was aangekomen dat ik écht van me af ging bijten, werd ik toch als snel een beetje agressief. Het is een leerproces. Ik kan het inmiddels wat beter, assertief zijn, maar het ligt er nog wel echt aan wie ik tegenover me heb.