Heb je te maken met een mentaal breekpunt? – 5 tips om hier mee om te gaan

19 mei 2021 | Geest & Gezondheid | 1 reactie

We moeten er deze tijden niet meer over liegen. Door het vervelende virus is ons leven even helemaal overkop gegooid en heeft het voor sommigen zelfs een naar einde betekent. Het bedrijf waar jij je hart en ziel in hebt gelegd is niet meer of een geliefde heeft het virus niet overwonnen. Mentaal zijn deze dingen veel zwaarder dan je denkt. Daarom zijn hier 5 tips die je mentaal sterker maken.

Zoek de energie in wat je interesseert

Elke dag met lood in de schoenen de dag doorkomen en geen interesse meer hebben in wat je eigenlijk leuk vind. Dan word het tijd om de koe bij de hoorns te vatten. Raap jezelf bijeen en ga aan de slag. Maak een lijstje van wat jij nog wil in het leven en maak een plan. Haal energie uit het maken van dat plan en creeër terug interesse in wat je leuk vind.

Hoe praat jij tegen jezelf?

Tegen jezelf praten, jawel het kan helpen! Alleen de manier waarop je tegen jezelf praat zorgt er voor dat je mentaal niet breekt. Het is belangrijk om positief te praten en niet nederig over jezelf te zijn. Je kan wel eens vloeken en zeggen: ‘shit, dit had ik niet mogen doen of zeggen’ maar laat het daarna los. Het is gebeurt en je kan er nu wellicht niets meer aan veranderen. Praat dus op een positieve manier tegen jezelf en dat helpt je al een stuk vooruit.

Reminder

Heel simpel, maar oh zo belangrijk. Plaats in je gsm een reminder met een positieve boodschap of quote die je bij het wakker worden inplant. Wanneer je de melding dan krijgt en het leest dan ga je wellicht automatisch lachen en komen er hierdoor endorfines vrij in je hersenen.

Let op je voeding

Het is belangrijk om 3 gezonde maaltijden per dag te nemen. Mag ik dan nooit eens een frietje steken of een vettige hamburger naar binnen werken? Jawel, dat mag zeker als je er zin in hebt. De 3 gezonde maaltijden betekenen dat je zeker 3 maal per dag een maaltijd neemt. Wat die maaltijd is bepaal jij zelf, maar probeer het gezond te houden op zijn tijd. Wissel bv af of maak een soort van weekplanning waarin je de balans tussen vet en gezond beter kan vinden.

Probeer je emoties niet te onderdrukken

Loop jij liever weg van de situatie in plaats van die aan te pakken? Ga je plots elke dag sporten terwijl je anders amper jezelf aan het sporten kreeg? Of verdwijn je elke avond in een fles wijn met hapjes? Je emoties onderdrukken is nergens goed voor en het is steeds belangrijk dat je praat met iemand over je gevoelens. Opkroppen helpt niet en jezelf eenzaam in ongezonde gewoonte wringen al zeker niet.

Zat jij ooit al op een mentaal breekpunt en wat deed je dan?

over Evelyne

Ik schrijf voor wie nood heeft aan positiviteit in het leven of gewoon even lekker wat fijne feel good wil opsnuiven.

Wat vind jij?

1 Reactie
  1. Charlotte

    Wat een fijne tips, het inderdaad een hele moeilijke periode. Deze tips ga ik zeker onthouden en toepassen!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer leuks

Recente blogs

Heb jij ook opstartproblemen op maandag?

Heb jij ook opstartproblemen op maandag?

Opstartproblemen op maandag zijn voor veel mensen een herkenbaar fenomeen. Hier zijn 11 tips om je maandagochtend soepeler te laten verlopen. Monday is a state of mind. Put on your positive pants and get stuff done Voorbereiding op zondag Bedtijden: Ga zondagavond op...

Lees meer
17 tips om een ochtendroutine te creëren

17 tips om een ochtendroutine te creëren

Het ontwikkelen van een effectieve ochtendroutine kan je productiviteit, humeur en algehele welzijn aanzienlijk verbeteren. Hier zijn 17 tips om een routine in je ochtend te krijgen. The secret of your future is hidden in your daily routine By Mike Murdock Sta vroeg...

Lees meer