Overprikkeling versus onderprikkeling

19 juli 2023 | Geest & Gezondheid | 2 reacties

Te veel prikkels versus te weinig prikkels. Jawel, het kan. We kennen allemaal wel de term overprikkeling, maar onderprikkeling is nog niet zo gekend in de volksmond. In dit artikel word het haarfijn uitgelegd wat het is en hoe we er mee kunnen omgaan.

Denk om jezelf, een ander trapt voor jou niet op de rem

By Justbeyou.nl

Wat is overprikkeling nu juist?

Overprikkeling gebeurt wanneer je hersenen te veel prikkels ontvangen, te veel dat je hersenen aankunnen op dat moment. Iedereen reageert anders op overprikkeling, maar meestal voel je zoiets aankomen wanneer je snel boos of ongeduldig word. Dit kun je dan weer onderdrukken maar ooit komt het er toch wel uit.

Wanneer is iemand overprikkeld?

Bij drukke festiviteiten zoals een familiefeest, festival met vrienden of een supermarkt bezoeken in het drukste uur kan men snel overprikkeld worden. Te luide muziek, te veel gepraat en gelach kunnen er dan voor zorgen dat iemand die te veel prikkels ontvangt het gevoel krijgen dat hun hoofd ontploft. Symptomen kunnen hiervan zijn dat je hoofdpijn krijgt, oververmoeid word en zelfs hartkloppingen kan krijgen.

En wat is nu onderprikkeling?

Wel, net het omgekeerde eigenlijk. Bij onderprikkeling gaan je hersenen zich vervelen en worden ze niet voldoende geprikkeld door wat je zintuigen opnemen. Zelf kan je er niet voor kiezen welk zintuig iets niet opneemt, dit gebeurt in het systeem zelf. Je merkt dit op wanneer je iets niet hoort, ziet, ruikt, voelt of smaakt, wat je eigenlijk wel zou moeten horen, zien, ruiken, voelen of smaken.

Wanneer is iemand onderprikkeld?

Mensen die onderprikkeld zijn gaan zelf op zoek naar dingen. Zo hebben ze snel de neiging om te kloppen op tafel, te prutsen aan kledij of zelf geluidjes gaan maken. Dit kan uiteraard vervelend zijn voor wie dezelfde tafel of ruimte deelt. De persoon die onderprikkeld is op dat moment is dus onvoldoende gestimuleerd door de activiteit die zich op dat moment voordoet. Het zorgt voor onrust en stress in je hoofd en geeft je een gevoel van eenzaamheid of buitenstaander te zijn.

Tips:
-Prikkeldagboek: je kan een dagboek bijhouden om te zien wat werkt voor jou en wat niet. Bv: je houd een middagje me-time of je houd een middagje we-time, wat werkt nu het best en wanneer werkt dit het best.
-Kies voor een rustige werkplek, waar anderen en geluiden je kan afschermen van jezelf of de ruimte
-Ademhalingsoefeningen: voor wie moeilijk tot rust kan komen kan dit wel een handig iets zijn dat je overal kan toepassen. 

Iedereen is anders

Na het lezen van alle symptomen, tips & zoveel meer voel je misschien een kleine paniekaanval aankomen, maar geen nood. Iedereen is anders in het ervaren van prikkels en niet iedereen reageert er hetzelfde op. Daarom is het belangrijk dat je er misschien even met je huisdokter over praat als je merkt dat je te veel of te weinig prikkels ontvangt en je er niet prettig bij voelt. Die kan je helpen zoeken naar een oplossing die voor jou werkt. Het belangrijkste is dat je er zelf goed bij voelt.

Heb jij last van te veel of te weinig prikkels? Heb jij nog tips?

over Evelyne

Ik schrijf voor wie nood heeft aan positiviteit in het leven of gewoon even lekker wat fijne feel good wil opsnuiven.

Wat vind jij?

2 Reacties
  1. Naomi

    Mooi om -naast alle aandacht die er is voor overprikkeling- ook aandacht te besteden aan onderprikkeling. Ik heb snel last van overprikkeling, maar herken onderprikkeling ook wel. Het is iets waar het lastig zoeken is naar een balans.

    Antwoord
    • Evelyne

      Inderdaad, het is belangrijk om aan beide aandacht te schenken. En het zoeken naar de balans is inderdaad lastig en kan soms jaren duren of aanslepen.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer leuks

Recente blogs

Heb jij ook opstartproblemen op maandag?

Heb jij ook opstartproblemen op maandag?

Opstartproblemen op maandag zijn voor veel mensen een herkenbaar fenomeen. Hier zijn 11 tips om je maandagochtend soepeler te laten verlopen. Monday is a state of mind. Put on your positive pants and get stuff done Voorbereiding op zondag Bedtijden: Ga zondagavond op...

Lees meer
17 tips om een ochtendroutine te creëren

17 tips om een ochtendroutine te creëren

Het ontwikkelen van een effectieve ochtendroutine kan je productiviteit, humeur en algehele welzijn aanzienlijk verbeteren. Hier zijn 17 tips om een routine in je ochtend te krijgen. The secret of your future is hidden in your daily routine By Mike Murdock Sta vroeg...

Lees meer