Bloggen #5 – De ideale lengte van je artikel

Onder de rubriek Bloggen schreef ik al iets over hoe een artikel hier tot stand komt. Maar.. hoe lang of kort mag een artikel eigenlijk zijn? Bestaan hieromtrent regels over het opstellen van een artikel?

Lang of kort

Eigenlijk is dit zo klaar als een klontje. Wie veel te vertellen heeft over een onderwerp zal langere teksten schrijven als iemand die niet veel te vertellen heeft. Zorg alleen dat je in beide gevallen een inhoudelijke tekst schrijft waarin duidelijk is waarover je schrijft.

Eén of meerder foto’s?

Een foto boven je artikel vind ik persoonlijk heel belangrijk. Omdat dat meestal het eerste is wat je ziet bij het aanklikken van een artikel. De hoeveelheid foto’s dat je gebruikt in een artikel hangt ook af van welk soort artikel je wil schrijven. Wil je een overzicht van je uitstap in foto’s zal je automatisch meer foto dan tekst hebben. Bij een tekst over positiviteit of een ander dergelijk onderwerp is er weer meer tekst dan foto. Je kan bij een lange tekst ook kiezen om een soortgelijke foto midden je tekst te plaatsen, bv tussen puntje 2 of 3. Dat breekt de lengte van je tekst en leest voor sommigen aangenamer.

Maak tussenkopjes

Als ik schrijf durf ik wel eens te schrijven in een grote lap tekst. Niet iedereen leest dit graag en daarom is het niet slecht om je tekst in stukken te delen met een tussenkopje er boven. Zo zorg je voor een samenvatting en prikkel je de lezer. En het leest ook veel sneller. Alleen maar voordelen dus.

Kwaliteit boven kwantiteit

Als het van Google afhangt schrijf je beter lange teksten van boven de 1500 woorden (probeer maar eens, ahum). Maar als je artikel alleen maar onzin bevat om je tekst langer te maken dan heeft dit absoluut geen zin. Een artikel moet namelijk een inhoud hebben, want kwaliteit gaat boven kwantiteit. Zorg daarom dat je inhoudelijke teksten schrijft en let niet op het aantal woorden je hierbij gebruikt.

Hoe zorg jij voor de ideale lengte van je artikel?

Delen:

6 Reacties

  1. 17 augustus 2020 / 08:49

    Ik denk daar eigenlijk niet zo hard over na. Als een artikel wat kort uitvalt twijfel ik soms wel eens, maar dingen blijven bij verzinnen heeft ook geen zin. Aan 1500 woorden voor Google ben ik nog nooit geraakt denk ik.
    Omdat ik meestal over persoonlijke overpeinzing schrijf, is dat al eens zonder foto en titels gebruik ik ook amper, maar dat ligt aan het onderwerp denk ik. Als je tips of zo geeft is het natuurlijk wel veel handiger om het artikel op te delen.

    • Evelyne
      Auteur
      23 augustus 2020 / 20:13

      Het hangt er uiteraard allemaal van af over wat je schrijft en hoe je het indeelt. Er bestaat ook geen regel over hoe je het moet doen. We doen gewoon ons ding hierin 😉

  2. 17 augustus 2020 / 09:41

    Altijd lastig, vind ik. Als ik een heel lang artikel schrijf, kies ik er soms voor om de boodschap te ‘splitsen’ en er twee artikelen van te maken. Meestal zit ik zo tussen de 500 en 700 woorden, maar het is af en toe ook meer. In het begin schreef ik zonder tussenkopjes, maar naarmate ik meer ging bloggen, deden ook de tussenkopjes hun intrede. Vind ik toch lekkerder bloggen én ik denk dat het lekkerder leest.

    • Evelyne
      Auteur
      23 augustus 2020 / 20:24

      Dat is ook een goed idee om een artikel te ‘splitsen’. Zo heb je eveneens stof genoeg om over te schrijven 😉

  3. 18 augustus 2020 / 09:34

    Ik denk er ook niet zo over na. Ik vertel wat ik te vertellen heb en probeer het duidelijk te houden.
    Tussenkopjes doe ik niet, vind het meestal niet inpassen in hoe ik schrijf.
    Foto’s vind ik wel leuk en meestal wil ik ook het onderwerp laten zien waarover ik het heb, dus zonder foto zou het niet zoveel zeggen.

    • Evelyne
      Auteur
      23 augustus 2020 / 20:25

      Het is inderdaad hoe je schrijft en over wat je schrijft dat er voor zorgt dat je al dan niet tussenkopjes gebruikt. Foto’s bij een artikel doen het altijd goed!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.