Waarom je de slaap niet kan vatten?

6 mei 2020 | Geest & Gezondheid | 8 reacties

’s Avonds laat thuis komen van het werk of na het werk nog een uitje met vriendinnen maar de volgende morgen vroeg op? Het kan, maar niet iedereen kan hier mee om. Daarom is het belangrijk om je slaappatroon aan te passen aan jezelf.

Vroeg op bed

Er zijn mensen die met weinig slaap de dag doorkomen, anderen krijgen het moeilijk wanneer de nacht kort is geweest. Daarom is het belangrijk dat je voor jezelf uitzoekt hoeveel slaap je aankan. Wie veel slaap nodig heeft zal wellicht al vroeg op bed liggen om dan misschien eerst nog wat te woelen alvorens de slaap te vatten.

Te productief in de late uurtjes

Wanneer je tot en met bedtijd bezig bent met bv de keuken opruimen, de living stofzuigen of je boekenkast ordenen kun je inderdaad moeilijker de slaap vatten wanneer je eindelijk op bed ligt. Ook schermen zijn niet aangeraden om vlak voor bedtijd op te zetten.

Neem een vast tijdstip

Het is ook belangrijk om op vaste tijdstippen naar bed te gaan. Wie de ene avond laat naar bed gaat en de andere avond er nog later naartoe vertrekt creeërt een onstabiel patroon. Hiermee geef je je lichaam seintjes om beter te kunnen inslapen.

Hoe pak jij het slapengaan aan?

over Evelyne

Ik schrijf voor wie nood heeft aan positiviteit in het leven of gewoon even lekker wat fijne feel good wil opsnuiven.

Wat vind jij?

8 Reacties
  1. Tamara

    Aan dat vast tijdstip en eigenlijk ook vast ochtendtijdstip heb ik het meeste. Verrassend genoeg helpt het dus enorm als ik elke ochtend op hetzelfde uur op sta.

    Antwoord
    • Evelyne

      Hier is op een vast tijdstip gaan slapen echt nodig om tijdig uit bed te kunnen. Behalve in het weekend, maar heel laat word het nooit meer gemaakt.

      Antwoord
  2. nicole

    Meestal kijk ik nog even een Koreaans drama, en dan word ik zo moe dat ik wel kan slapen.

    Antwoord
    • Evelyne

      Ik kijk ook nog wel even tv voor het slapengaan, maar stop tijdig om mijn bed op te zoeken. Het is een zeldzaamheid dat ik in de zetel in slaap val (of ik ben ziek)

      Antwoord
  3. Sarah

    Ik heb gelukkig geen problemen met slapen. Wel merk ik dat ik veel rustiger ben en ook minder onrustig slaap wanneer ik mijn schermpjes voor slaaptijd aan de kant leg, en in de plaats een boek lees. Dat heeft echt een positief effect!

    Antwoord
    • Evelyne

      Ik kijk mijn programma’s tot een bepaald uur, wat later komt neem ik op om die op een ander vrij moment te bekijken. Ik stop zeker een halfuur voor ik ga slapen en maak mij ondertussen op mijn gemak klaar voor de nacht.

      Antwoord
  4. Villasappho

    Ik heb een paar gewoontes bij het gaan slapen. Als de tv al aanstaat ’s avonds dan geen praatprogramma’s. Helaas hoort bij mij dat k af en toe een slechte nacht heb.

    Antwoord
    • Evelyne

      Ik heb dit met muziekprogramma’s. Bij een goeie song zou die in mijn hoofd blijven plakken, hihi.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer leuks

Recente blogs

Heb jij ook opstartproblemen op maandag?

Heb jij ook opstartproblemen op maandag?

Opstartproblemen op maandag zijn voor veel mensen een herkenbaar fenomeen. Hier zijn 11 tips om je maandagochtend soepeler te laten verlopen. Monday is a state of mind. Put on your positive pants and get stuff done Voorbereiding op zondag Bedtijden: Ga zondagavond op...

Lees meer
17 tips om een ochtendroutine te creëren

17 tips om een ochtendroutine te creëren

Het ontwikkelen van een effectieve ochtendroutine kan je productiviteit, humeur en algehele welzijn aanzienlijk verbeteren. Hier zijn 17 tips om een routine in je ochtend te krijgen. The secret of your future is hidden in your daily routine By Mike Murdock Sta vroeg...

Lees meer